Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Piątek, 2024-04-19
Imieniny: Alfa, Leonii
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Z CHEMII
„Zobaczyć, zbadać, zrozumieć”
Opracowanie:
Maria Zielińska - nauczyciel chemii
Wstęp
Pomysł stworzenia innowacji powstał w celu wzbudzenia i pogłębiania chemicznych zainteresowań uczniów. Jest on przedsięwzięciem, które ma na celu odejście od tradycyjnego sposobu przekazywania wiedzy. Jego zadanie to usamodzielnienie pracy ucznia w procesie kształcenia, rozwinięcie twórczej inwencji i zachęcenie go do podejmowania nowych inicjatyw. Rozwój dziecka odbywa się przez jego własne działanie, sam poznaje świat i zmienia go. Innowacja ta ma za zadanie wykształcenie u uczniów umiejętności praktycznych – posługiwania się sprzętem i szkłem laboratoryjnym, planowania oraz realizację eksperymentów, dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych w kontakcie z odczynnikami chemicznymi i substancjami niebezpiecznymi z życia codziennego. Zajęcia odbywać się będą głównie w formie przeprowadzania doświadczeń chemicznych, co ułatwi poznanie tej trudnej dyscypliny nauki, a jednocześnie uwrażliwi uczniów na potrzeby środowiska. W ramach innowacji uczniowie będą zdobywać głównie umiejętności praktyczne.
„Samodzielnie przeprowadzony eksperyment mówi więcej niż najlepszy opis w książce lub filmik znaleziony na YouTube” - słowa te wypowiedziane przez jednego z profesorów chemii dobrze odzwierciedlają główne założenia koncepcji pedagogicznej Johna Deweya, którego hasło przewodnie brzmiało „uczenie się przez działanie”.
Pracując zgodnie z podstawą programową i wybranym programem nauczania na zajęciach lekcyjnych wykonuje się wprawdzie doświadczenia, jednakże ich ilość jest ograniczona czasem. Uczniowie nie zawsze dostrzegają ich zastosowanie w życiu codziennym, co moim zdaniem należy zmienić. Na współczesnej szkole spoczywa obowiązek tworzenia takiej sytuacji dydaktycznej, w której uczeń osiągnie sukces. Sprzyjać temu będzie wprowadzenie niekonwencjonalnych form i metod pracy. Stosowane metody aktywizujące pomogą rozwinąć kreatywne myślenie uczniów i wdrożą do twórczego rozwiązywania postawionych problemów. Ponadto w trakcie realizacji innowacji przewidziano współpracę z uczelniami wyższymi w Tarnowie i Krakowie.
W klasie VIII jest grupa uczniów szczególnie zainteresowana chemią, gdyż chcą kontynuować naukę po szkole podstawowej w liceum ogólnokształcącym w klasach o profilu biologiczno – chemicznym. Zaangażowanie w/w grupy uczniów oraz wybranych dzieci
z klasy VII pozwoli stworzyć zespół realizujący główne założenia innowacji.
Mam nadzieję, że przeprowadzenie ciekawych doświadczeń, obserwacji, wyciąganie z nich wniosków rozbudzi zainteresowanie uczniów, przekona ich do zdobywania i pogłębiania wiedzy, co w konsekwencji podniesie wyniki nauczania i przyczyni się do poprawy jakości pracy naszej placówki.
Zakres innowacji
Program innowacji adresowany jest dla klas VII - VIII w roku szkolnym 2018/2019
Założenia
Innowacja opracowana jest w oparciu o Program nauczania chemii w szkole podstawowej Chemia Nowej Ery autorstwa Teresy Kulawik i Marii Litwin. Dobór treści innowacji jest zgodny z podstawą programową.
Cele innowacji
Cel główny: rozbudzenie zainteresowań ucznia, rozwijanie samodzielności
i twórczego myślenia.
Cele szczegółowe:
ü rozwój i doskonalenie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy z zakresu chemii;
ü projektowanie oraz wykonywanie doświadczeń i eksperymentów, dokonywanie obserwacji i wyciąganie wniosków;
ü formułowanie hipotez i problemów badawczych wykonywanych doświadczeń;
ü dokumentowanie prowadzonych obserwacji i dokonywanie prezentacji wyników swojej pracy;
ü twórcze rozwiązywanie problemów;
ü popularyzacja wiedzy chemicznej na terenie szkoły;
ü efektywna współpraca w grupie;
ü umiejętność prezentowania efektów pracy zespołowej;
ü zainspirowanie uczniów do kreatywnego myślenia, twórczego rozwiązywania; problemów oraz samodzielnej pracy;
ü umożliwienie uczniom praktycznego podejścia do nauki;
ü stwarzanie sytuacji, w których uczeń może osiągnąć sukces (wiara we własne możliwości) lub akceptować ewentualne niepowodzenia;
ü kształtowanie umiejętności planowania, eksperymentowania, wnioskowania, przewidywania efektów doświadczeń, a także ponoszenie konsekwencji swoich działań;
ü Metody osiągania celów:
ü metoda laboratoryjna
ü praca z różnymi tekstami źródłowymi
ü zajęcia i wykłady na wyższych uczelniach
Spodziewane efekty:
ü nabycie umiejętności praktycznego zdobywania wiedzy z chemii;
ü poszerzenie wiedzy;
ü rozwijanie uzdolnień;
ü udział i osiągnięcia w konkursach chemicznych;
ü lepsze przygotowanie do dalszego kształcenia w szkole średniej;
ü większa samodzielność, odpowiedzialność za pracę własną i grupową;
ü wzbogacenie własnego warsztatu pracy;
ü satysfakcja i zadowolenie z pracy uczniów;
ü dzielenie się wiedzą i doświadczeniem (zajęcia otwarte dla nauczycieli i rodziców);
ü radość z rozwoju dziecka;
ü podnoszenie jakości pracy szkoły;
ü promocja szkoły w środowisku lokalnym;
ü rozpowszechnianie podjętych działań - publikacja materiałów na stronie internetowej szkoły.
Harmonogram działań
L.p. |
Zaplanowane działania |
Termin/ częstotliwość realizacji |
1. |
Wykonywanie doświadczeń, eksperymentów, zadań praktycznych |
wg harmonogramu spotkań |
2. |
Udział w tarnowskich piątkach chemicznych na Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie – „Niezwykłe historie o pierwiastkach chemicznych” |
16.11.2018r.
|
3. |
Udział w tarnowskich piątkach chemicznych na Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie – „Rzeczywistość bez polimerów – czy to możliwe?” |
08.02.2019r.
|
4. |
Wyjazd na Politechnikę Krakowską – zapoznanie z pracą laboratorium na wyższej uczelni |
marzec 2019r. |
5. |
Przygotowanie do ogólnopolskich konkursów chemicznych |
wg harmonogramu spotkań |
6. |
Dokumentowanie podjętych działań (zdjęcia, filmy) |
przez cały czas trwania innowacji |
7. |
Organizowanie „pokazów chemicznych” dla młodszych dzieci
|
2 razy w czasie trwania innowacji |
Ewaluacja innowacji:
Ewaluacja innowacji ma za zadanie sprawdzenie, czy realizacja programu innowacji przebiegła zgodnie z założeniami, czy uzyskano przewidywane efekty.
Narzędziami ewaluacji innowacji będą:
ü umiejętność wykonywania doświadczeń (bieżąca obserwacja uczniów),
ü umiejętność opracowania i zanalizowania wyników (bieżąca obserwacja uczniów),
ü udział w konkursach i olimpiadach,
ü ankieta przeprowadzona wśród uczestników innowacji,
Analiza wyników ankiety pozwoli ocenić w jakim stopniu zostały zrealizowane zamierzone cele innowacji. Całościowe wyniki zostaną opracowane w sprawozdaniu z realizacji innowacji.
Maria Zielińska