Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Piątek, 2024-03-29
Imieniny: Marka, Wiktoryny
Innowacje Pedagogiczne
w Zespole Szkolno - Przedszkolnym
im. ks. Jana Twardowskiego
w Porębie Radlnej
"Celem obliczeń nie są same liczby,
lecz ich zrozumienie."
R. W. HAMMI
Wstęp
Każdy uczeń kończący naukę w szkole podstawowej uczestniczy w pierwszym poważnym egzaminie w swoim życiu – Egzaminie po klasie ósmej.
Uczniowie tej klasy muszą się zmierzyć z obszernym materiałem do opanowania
w ciągu całego roku szkolnego zgodnego z nową podstawą programową. Duża liczba godzin lekcyjnych i pracy koniecznej do wykonania w domu sprawia, że niewiele czasu pozostaje na przygotowanie do egzaminu, który czeka ich już w przyszłym roku, a który będą zdawać jako pierwszy rocznik.
Program napisałam z myślą o tym, aby lepiej przygotować wybranych uczniów do egzaminu poprzez rozwiązywanie różnorodnych zadań przy zastosowaniu indywidualnej metody nauczania. W ramach tego programu uczniowie będą mieli możliwość samokontroli efektów swojej pracy i oceny własnych umiejętności. Na lekcjach przedmiotu nie zawsze jest czas, aby utrwalić potrzebne wiadomości i umiejętności, czy rozwiązywać przykładowe testy. Mam nadzieję, że aktywny udział uczniów w zajęciach tego typu pomoże im uwierzyć we własne siły, a tym samym osiągnąć lepsze wyniki z egzaminu.
W związku z tym, innowacja jaką pragnę wprowadzić w funkcjonowanie naszej placówki ma na celu lepsze przygotowanie uczniów do egzaminu po klasie ósmej ze szczególnym uwzględnieniem pracy indywidualnej wybranej młodzieży.
Odbywać się ona będzie w następujących obszarach:
ü Badawczym - poprzez kreatywne działania dzieci odkrywają swoje możliwości
i umiejętności;
ü Matematycznym - dzieci z własnej inicjatywy zdobywają wiedzę matematyczną dzięki indywidualizacji pracy.
Praca indywidualna ma miejsce wówczas, gdy uczeń realizuje swoje zadanie niezależnie od pozostałych uczniów i może jedynie liczyć na pomoc nauczyciela. Walorem pracy indywidualnej jest wyrabianie w uczniu samodzielności i odpowiedzialności za wykonanie zadania, a także rozwijanie własnych umiejętności. Wymaga jednak od nauczyciela dużego nakładu pracy zarówno przygotowawczej, jak i kontrolnej. Jej atutem jest fakt, iż pozwala kształtować indywidualną aktywność ucznia oraz wyrabiać w nim wiarę we własne możliwości. Praca indywidualna może być jednolita i zróżnicowana. Praca indywidualna jednolita polega na wykonywaniu przez poszczególnych uczniów tych samych zadań. Praca indywidualna zróżnicowana polega na wykonaniu przez poszczególnych uczniów zadań odrębnych, specjalnie dla każdego z nich przeznaczonych.Indywidualizacja jest sposobem organizowania nauczania, w którym uwzględnia się występowanie różnic pomiędzy poszczególnymi dziećmi w zakresie umiejętności, zdolności i potrzeb, a następnie tworzenie im warunków do wszechstronnego rozwoju.
PODŁOŻE I IDEA WIODĄCA INNOWACJI
„Umysł jest jak spadochron – lepiej działa, gdy jest otwarty.”
(Steve Cole)
Inspiracją do wprowadzenia innowacji w naszej szkole jest wyjście naprzeciw potrzebom poznawczymuczniów. Wdrażanie zarówno do samodzielnego podejmowania zadań, jak i rozwijanie też w sobie odpowiedzialność, punktualność, wytrwałość
i zdyscyplinowania. Poprawa jakości pracy szkoły poprzez stworzenie modelu innowacyjnej metody kształcenia.
Dodatkowymi czynnikami owej innowacji są:
ü potrzeba urozmaicenia zajęć dzieci uczęszczających do naszej szkoły;
ü poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły,
ü duża aktywność poznawcza dzieci na zajęciach dodatkowych,
ü rozwój młodzieży uzdolnionej matematycznie;
ü przełamanie nieśmiałości u niektórych uczniów,
ü wyjście naprzeciw oczekiwaniom rodziców dzieci.
I RODZAJ I ZAKRES INNOWACJI
Zgodnie z nowelizacją Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej
i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002r. nr 56, poz. 506), która weszła w życie 1 września 2011r., opracowana innowacja ma charakter innowacji organizacyjnej, programowej i metodycznej.
Czas trwania innowacji: 7.01.2019r. – 31.05.2019r.
Praca związana z innowacją będzie przebiegać w dwóch etapach. Pierwsze cztery miesiące roku szkolnego 2018/2019 przeznaczone zostaną na:
ü wnikliwą diagnozę uczniów całej klasy;
ü rozpoznanie preferencji dzieci związanych z dalszym kształceniem – klasy licealne o profilu matematycznym;
ü przeprowadzenie ankiety dotyczącej pracy dziecka w domu i możliwości uzyskania pomocy w nauce matematyki;
ü wyłonienie 4 uczniów, którzy chcieliby uczestniczyć w programie innowacyjnym;
ü opracowanie materiałów na zajęcia.
Drugi etap to zajęcia innowacyjne z wybraną młodzieżą. Rozpoczną się 7.01 i trwać będą pięć miesięcy.
Uczniowie objęci innowacją: 4uczniów z klasy ósmej
Autor innowacji: mgr Katarzyna Świątek
II. CELE INNOWACJI
Program innowacji pedagogicznej zakłada realizację następujących celów kształcenia
i wychowania:
Cele ogólne :
Głównym celem zajęć jest przygotowanie uczniów do egzaminu po VIII klasie poprzez kształcenie umiejętności określonych w podstawie programowej:
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
IV. Rozumowanie i argumentacja.
Cele wychowawcze
ü kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego;
ü wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości;
ü kształcenie umiejętności planowania pracy;
ü zapoznanie uczniów z organizacją egzaminu zewnętrznego;
ü wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów;
ü rozwijanie wyobraźni, spostrzegawczości, uwagi, pamięci, umiejętności analizy
i syntezy wzrokowej i słuchowej, do porównywania, klasyfikowania i uogólniania;
ü stwarzanie okazji do logicznego myślenia;
ü wyrabianie takich cechy charakteru jak: systematyczność, wytrwałość, samodyscyplina i poczucie sprawiedliwości.
Cele dydaktyczne
ü praktyczne utrwalenie wiadomości zdobytych na lekcjach;
ü rozwijanie pamięci oraz ćwiczenie sprawności rachunkowej;
ü umiejętność zastosowania wiedzy matematycznej w praktyce;
ü znajomość faktów matematycznych (wzorów, reguł postępowania);
ü zdolność analizowania i rozwiązywania problemów, w tym także planowania procesu ich rozwiązywania;
ü wykorzystanie matematyki na co dzień – zarówno tej ujętej we wzory i reguły, jak
i tej, która jest pewnym specyficznym sposobem myślenia i działania;
ü rozwijanie umiejętności czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji;
ü nabywanie wiedzy z różnych źródeł;
ü używanie języka matematycznego;
III. TREŚCI NAUCZANIA
Materiał programowy dla klasy IV - VIII
IV. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
ü poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły;
ü przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty;
ü zaspokojenie potrzeb poznawczych i poszerzenie zainteresowań dzieci
w sferze badawczej i matematycznej;
ü przełamanie nieśmiałości młodzieży;
ü uzyskanie sprawności w prostym rachunku pamięciowym, szacowaniu wyników, stosowaniu algorytmów działań sposobem pisemnym;
ü rozwiązywanie zadań wymagających użycia liczb lub wykorzystania własności figur geometrycznych;
ü odczytywanie informacji z wykresów i różnego typu diagramów;
ü formułowanie w języku matematyki problemów spotykanych w życiu codziennym;
ü uświadomienie konieczności planowania działań;
ü nabycie nawyku systematycznej pracy.
V. EWALUACJA
Celem ewaluacji jest zbadanie jakości realizacji projektu innowacyjnego.
Efekty naszej pracy będziemy analizować w oparciu o:
ü Rozmowę indywidualną z rodzicami,
ü Badanie poziomu zadowolenia dzieci (kwestionariusz, wywiad),
ü Analiza dokumentów (karty prac uczniów, testy, sprawdzian po szkole podstawowej),
Na podstawie zebranych informacji sporządzę raport z realizacji zamierzonych celów oraz sformułuję wnioski. Posłużą one do zaplanowania działań innowacyjnych
wprzyszłości.
Przygotowany raport zostanie przedstawiony Dyrektorowi w czerwcu 2019 roku.