Zespół Szkolno - Przedszkolny w Porębie Radlnej

  • Kontakt

    Zespół Szkolno Przedszkolny
    w Porębie Radlnej

    Poręba Radlna 119

    33-112 Tarnowiec

  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-04-25

    Imieniny: Jarosława, Marka

Innowacje czytelnicze w bibliotece 2020-2021

Edukacja czytelnicza jest niezwykle ważna w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym dziecka. Dzieci, które mają kontakt z książką będą używały bogatego i pięknego języka, posiądą umiejętności ciekawej konwersacji, łatwość publicznego wypowiadania się w sposób jasny, logiczny i obrazowy. Odpowiednio dobrane lektury pokazują wzorce właściwych zachowań, uczą odróżniania dobra od zła, rozwijają wrażliwość moralną, uczą zastanawiania się nad konsekwencjami własnych słów i czynów. Zatem codzienne lektury to znakomity sposób uczenia dzieci wartości moralnych oraz najróżniejszych umiejętności ważnych do funkcjonowania we współczesnym świecie.

 

Stąd inicjatywa prowadzenia w naszej szkole spotkań czytelniczych od najmłodszych lat – od 2018 r. kolejne grupy dzieci młodszych wprowadzane są w świat literatury dzięki dwóm innowacjom – dla przedszkolaków pn. „W krainie baśni, bajki i fantazji”, dla klas młodszych „Pierwsze czytanki”. W tym roku szkolnym dzieci również będą uczestniczyć przez cały rok szkolny w takich spotkaniach. Młodsze przedszkolaki będą poznawać różnorodne formy literatury (od prostych rymowanek poprzez bajki, baśnie po nieco trudniejsze opowiadania), będą też miały okazję poznać bogactwo form edytorskich (od książki tradycyjnej, przez audiobooki, słuchowiska po teatrzyk kamishibai). Ze starszymi przedszkolakami skupimy się natomiast na nieco poważniejszych sprawach – sięgniemy po baśnie, opowiadania opowiadające o konkretnych wartościach i postawach wobec ludzi i otaczającego świata. 
Uczniowie klasy I zostaną uroczyście wprowadzeni w szeregi czytelników naszej szkoły podczas uroczystego pasowania na czytelnika. Będą przez cały rok regularnie uczęszczać do biblioteki i wypożyczać książki, a następnie każdą lekturę „odnotują” w specjalnym Zeszycie Czytelnika. Takie działanie ma na celu wyrobić u dzieci nawyk regularnego kontaktu z książką. Uczniowie klasy II będą prowadzić swoje Zeszyty Czytelnika, ale w tym roku będą w nich dokonywać „oceny” przeczytanej lektury, co ma na celu przygotowanie dzieci do krytycznego odbioru literatury. Z uczniami klas I-III będziemy się również spotykać na zajęciach czytelniczych i bibliotecznych, podczas których będziemy poznawać świat literatury i rozwijać kompetencje czytelnicze, które pomagają odnosić uczniom sukcesy w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać ograniczenia i trudności jakie napotkają na swojej drodze.