Zespół Szkolno - Przedszkolny w Porębie Radlnej

  • Kontakt

    Zespół Szkolno Przedszkolny
    w Porębie Radlnej

    Poręba Radlna 119

    33-112 Tarnowiec

  • Kalendarium

    Czwartek, 2024-04-18

    Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy

„Pierwsze czytanki” – edukacja czytelnicza w klasie I

W roku szkolnym 2019/2020 realizujemy innowację pedagogiczną „Pierwsze czytanki”.  Skierowana jest do uczniów klasy pierwszej i ich rodziców. Innowacja ma na celu promocję czytelnictwa wśród młodszych dzieci oraz zaangażowanie ich rodziców w edukację czytelniczą. Ma ona zachęcać i motywować dzieci i ich rodziców do regularnego kontaktu 
z książką, rozwijać kreatywność dziecięcą inspirowaną lekturą, a w rezultacie nauczyć czerpania przyjemności z lektury, ale również pokazać walory edukacyjne literatury. Jednocześnie ma wprowadzić rodziców w świat wartościowej literatury dla dzieci i zachęcić do współuczestniczenia w kształtowaniu zainteresowań i kompetencji czytelniczych dzieci oraz uświadomić im, że czytanie książek jest inwestycją w rozwój i lepsze funkcjonowanie dziecka w środowisku.

 

Projekt innowacji przygotowała nauczyciel bibliotekarz Monika Horecka we współpracy z wychowawczynią klasy pierwszej Panią Iwoną Kargól.
Edukacja czytelnicza pierwszaków w ramach innowacji rozpoczęła się pasowaniem dzieci na czytelników, które odbyło się w czasie uroczystości ślubowania na uczniów. Następnym krokiem była lekcja biblioteczna, podczas której dzieci poznawały księgozbiór, zasady korzystania z biblioteki, prawa i obowiązki czytelnika. Aby zachęcić dzieci do regularnego odwiedzania biblioteki każdy z uczniów otrzymał „Zeszyt Czytelnika”, w którym będzie rozwiązywać różne zadania dotyczące przeczytanych książek i notować każdą przeczytaną książkę. Za każdą lekturę przyznawany jest punkt, na koniec roku uczniowie z największą liczbą punktów otrzymają nagrody książkowe. Przy okazji wizyty w bibliotece po punkty (specjalna naklejka), bibliotekarz przeprowadza krótką rozmowę o przeczytanej książce, zachęca do czytania kolejnych książek. Dodatkowym celem prowadzenia takiego zeszytu jest zainteresowanie rodziców lekturami własnych dzieci poprzez to, że często muszą pomóc dziecku w zrobieniu odpowiedniego wpisu lub wybraniu lektury. Kolejny krok to regularne wizyty uczniów wraz z wychowawczynią w bibliotece i wypożyczanie książek polecanych przez bibliotekarza. Ma to na celu podkreślenie wagi wypożyczania (autorytet nauczyciela) oraz zachęcenie do lektury spoza kręgu własnych zainteresowań.
Pierwsze efekty takich działań to fakt, że bibliotekę regularnie odwiedza grupka uczniów.