Statut Publicznego Przedszkola w Porębie Radlnej
- Drukuj"/> artykuł: Statut Publicznego Przedszkola w Porębie Radlnej"/>
- Zapisz jako pdf"/> artykuł: Statut Publicznego Przedszkola w Porębie Radlnej"/>
STATUT
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA w ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM
w PORĘBIE RADLNEJ
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
- Publiczne Przedszkole w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Porębie Radlnej jest placówką wychowania przedszkolnego prowadzoną przez Gminę Tarn
ów.
- Sie
dzibą przedszkola jest budynek usytuowany w Porębie Radlnej 119.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Tarnów.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator Oświaty.
§ 2
Przedszkole jest placówką publiczną, która:
1) prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
2) przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
3) zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
Rozdział 2
Cele i zadania przedszkola
§ 3
Celem wychowania przedszkolnego jest:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności wypowiadania się w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
§ 4
Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje poprzez:
1) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
2) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku;
3) wspomaganie rozwoju mowy dzieci oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci;
4) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
5) realizację wychowania zdrowotnego i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
6) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
7) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
8) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych;
9) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
10) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
11) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności czytania i pisania dzieci sześcioletnich;
12) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne;
13) przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
§ 5
Sposoby realizacji zadań edukacyjnych:
1) organizowanie sytuacji edukacyjnych w oparciu o program wychowania przedszkolnego lub programy własne;
2) stwarzanie warunków i możliwości do podejmowania przez dzieci wielostronnej aktywności;
3) wdrażaniu nowoczesnych koncepcji pedagogicznych (w całości lub wybrane elementy).
§ 6
Podstawowe formy działalności dydaktyczno – wychowawczej przedszkola to:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą we wszystkich sferach rozwoju;
2) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
3) zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi;
4) okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów;
5) zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;
6) zajęcia dodatkowe organizowane przy współudziale finansowym rodziców i za ich zgodą;
7) wycieczki, spacery, zabawy w ogrodzie, uroczystości i imprezy.
§ 7
- W przedszkolu mogą być prowadzone eksperymenty i innowacje pedagogiczne.
- Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w przedszkolu podejmuje rada pedagogiczna.
- Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu:
1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji;
2) zgody autora innowacji na jej prowadzenie w przedszkolu jeżeli założenia innowacji nie były wcześniej opublikowane.
§ 8
Przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno – pedagogiczną wszystkim dzieciom zgodnie z ich potrzebami. Współpracuje w tym zakresie z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
§ 9
- Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem.
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej, wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela.
- Stałą opiekę nad dziećmi w oddziale dzieci młodszych pełni nauczyciel i pomoc nauczyciela.
- Podczas spacerów i zajęć organizowanych poza terenem przedszkola nauczycielowi prowadzącemu grupę dzieci 3 – 4 letnich towarzyszy dodatkowy opiekun.
§ 10
- Przedszkole zapewnia organizację wycieczek zgodnie z właściwymi przepisami prawa i przyjętym w przedszkolu Regulaminem wycieczek.
- Przedszkole organizuje ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą i odpłatnością rodziców.
§ 11
- W przedszkolu nie przewiduje się dokonywania jakichkolwiek zabiegów lekarskich ani też samodzielnego podawania farmaceutyków.
- W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców o jego stanie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
§ 12
- Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z przedszkola i są odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez osobę dorosłą, zdolną do podejmowania czynności prawnych, upoważnioną na piśmie przez rodziców.
- W razie nie odebrania dziecka w ustalonym czasie nauczyciel zapewnia mu opiekę, próbuje nawiązać kontakt z rodzicami.
- W przypadku, gdy nie można porozumieć się z rodzicami, nauczyciel zawiadamia policję.
- Nauczyciel może odmówić wydania dziecka z przedszkola, w przypadku kiedy zachowanie rodziców wskazuje na spożycie alkoholu lub środków odurzających.
Rozdział 3
Organy przedszkola i ich kompetencje
§ 13
Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców.
§ 14
- Dyrektorem przedszkola jest dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Porębie Radlnej.
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola oraz reprezentuje go na zewnątrz, a w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny, w tym:
a) opracowuje roczny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców do 15 września, oraz wyniki i wnioski z jego realizacji do końca roku szkolnego;
b) prowadzi obserwacje zajęć dydaktycznych oraz bieżącą kontrolę pracy nauczycieli;
c) gromadzi informacje o pracy nauczycieli;
d) dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
3) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii o potrzebie wczesnego wspomaganiu rozwoju;
4) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
5) wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i radę rodziców, ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
7) przyjmuje oraz rozpatruje skargi i wnioski zgodnie z przyjętą w przedszkolu procedurą, z wyjątkiem skarg złożonych na dyrektora przedszkola;
8) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami oraz decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych pracownikom;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola.
- Dyrektor realizuje zadania zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej, podjętymi w ramach jej kompetencji oraz umożliwia współdziałanie i współpracę organów przedszkola.
- Dyrektor realizuje zalecenia, wskazówki i uwagi ustalone przez organ prowadzący oraz organ
sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 15
- W przedszkolu działa rada pedagogiczna, będąca jednocześnie radą pedagogiczną Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Porębie Radlnej, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Porębie Radlnej oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu i szkole podstawowej wchodzących w skład Zespołu. W zebraniach rady z głosem doradczym mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę, z inicjatywy przewodniczącego, albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Zespołu.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
4) przygotowanie projektu zmian statutu przedszkola;
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez Małopolskiego Kuratora Oświaty, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
6) rada pedagogiczna wykonuje zadania rady przedszkola, jeśli ta nie została powołana.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) program wychowania przedszkolnego proponowany przez nauczyciela przed dopuszczeniem do użytku w przedszkolu;
5) pracę dyrektora przedszkola w przypadku ustalenia oceny;
- Przedstawiciele rady pedagogicznej biorą udział w pracach komisji konkursowej w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola. Sposób ich wyboru określa regulamin rady.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora przedszkola.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane. Podstawowym dokumentem działalności rady pedagogicznej jest księga protokołów.
- Członkowie rady pedagogicznej zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 16
- W przedszkolu działa rada rodziców, będąca jednocześnie radą rodziców Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Porębie Radlnej, stanowiąca reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola i szkoły podstawowej.
- Członkowie rady rodziców wybierani są w tajnych wyborach na pierwszym zebraniu ogólnym w roku szkolnym, w sposób określony w regulaminie rady rodziców.
- Rada rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Do kompetencji stanowiących rady rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym
skierowane do wychowanków i rodziców, realizowane przez nauczycieli;
2) uchwalanie regulaminu swojej działalności, który określa wewnętrzną strukturę, tryb pracy oraz szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów do rady rodziców.
- Do kompetencji opiniodawczych rady rodziców należy:
1) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania;
2) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
3) występowanie z wnioskiem do dyrektora o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
4) na wniosek dyrektora opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu.
- Rada rodziców deleguje przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora. Sposób ich wyboru określa regulamin rady rodziców.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców.
- Rada rodziców może występować do dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
§ 17
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci i podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- Organy przedszkola zapewniają bieżącą informację pomiędzy sobą poprzez:
1) organizowanie wspólnych posiedzeń;
2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania;
3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
- Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich kompetencji.
- Nieporozumienia i spory pomiędzy radą pedagogiczną, a radą rodziców rozstrzyga dyrektor poprzez:
1) wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;
2) wyjaśnienie istoty nieporozumień;
3) podjęcie decyzji rozstrzygającej.
- W sprawach nierozstrzygniętych przez dyrektora strony mogą zwracać się, w zależności od przedmiotu sporu, do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Rozstrzygnięcia organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór jest ostateczne.
Rozdział 4
Organizacja przedszkola
§ 18
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku.
- Zasady doboru dzieci do oddziału powinny uwzględniać potrzeby, zainteresowania i uzdolnienia a także stopień i rodzaj niepełnosprawności.
- Liczba miejsc w przedszkolu wynosi 50.
- Przedszkole jest dwuoddziałowe.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóm nauczycielom w zależności od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
§ 19
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza jest prowadzona na podstawie programu wychowania przedszkolnego, uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3- 4 lat około 15minut;
2) z dziećmi w wieku 5- 6 lat około 30 minut;
- Do realizacji zadań statutowych placówka posiada 2 sale zajęć, szatnię, łazienkę, kuchnię z zapleczem.
§ 20
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola będący częścią składową arkusza organizacji Zespołu Szkolno-Przedszkolnego opracowywany przez dyrektora przedszkola.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:
1) liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów;
2) liczbę pracowników przedszkola, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
3) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole;
4) kwalifikacje nauczycieli.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący przedszkole po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej, związków zawodowych i organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
§ 21
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele ustalają szczegółowy rozkład dla swojego oddziału, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Ramowy rozkład dnia każdego oddziału określa czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
§ 22
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
- W okresie ferii zimowych i przerw świątecznych organizację działalności przedszkola ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z rodzicami.
- Przedszkole czynne jest 10 godzin dziennie, od godziny 7.00 do godziny 17.00 lub wg potrzeb.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest od godziny 8.00 do godziny 13.00.
- W uzasadnionych przypadkach na wniosek rodziców czas przeznaczony na realizację podstawy programowej poszczególnych oddziałów może być przesunięty w czasie, ale nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
- Informacje o terminach przerwy w pracy przedszkola, dziennych rozkładach dnia i czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej umieszcza się na tablicy ogłoszeń i na stronie internetowej przedszkola.
§ 23
- Rekrutacja do przedszkola prowadzona jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba wolnych miejsc, w pierwszej kolejności brane są pod uwagę kryteria ustawowe (pierwszy etap rekrutacji) a następnie kryteria ustalone uchwałą Rady Gminy (drugi etap rekrutacji).
- Dyrektor może dokonywać przyjęć do przedszkola w trakcie całego roku szkolnego w miarę posiadanych miejsc.
- Dziecko może być skreślone z listy dzieci przyjętych do przedszkola:
1) na podstawie decyzji dyrektora podjętej w uzgodnieniu z radą pedagogiczną w przypadku nie przestrzegania regulaminu przedszkola (nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne);
2) nie zgłoszenia się nowo przyjętego dziecka w terminie do dnia 7 września, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka;
3) nie zgłoszeniu się nowo przyjętego dziecka w terminie 7 dni od dnia podpisania umowy w czasie roku szkolnego, jeśli rodzice nie powiadomią w formie pisemnej dyrektora o przyczynie nieobecności dziecka.
§ 24
Przedszkole organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dzieci oraz zajęcia rewalidacyjne w sposób określony odrębnymi przepisami.
Rozdział 5
Zasady odpłatności za przedszkole
§ 25
- Pobyt dziecka w przedszkolu do 5 godzin dziennie jest bezpłatny w zakresie realizowania podstawy programowej.
- Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego powyżej czasu przeznaczonego na realizację podstawy programowej ustala rada gminy a zasady odpłatności określone są w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy rodzicami dziecka (opiekunami prawnymi) a przedszkolem reprezentowanym przez dyrektora.
§ 26
- W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z jednego, dwóch lub trzech posiłków.
- Przerwa między posiłkami nie powinna przekraczać 3 godzin.
- Warunki korzystania z wyżywienia, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.
- Koszty wyżywienia dziecka (tzw. wsad do kotła) w pełni pokrywane są przez rodziców, w rozliczeniu miesięcznym, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca.
.
§ 27
- Z wyżywienia w przedszkolu mogą korzystać pracownicy przedszkola.
- Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia przez pracowników przedszkola ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
Rozdział 6
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§ 28
1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników samorządowych niebędących nauczycielami.
2. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i pozostałych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 29
- Do zadań nauczyciela należą w szczególności:
1) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom podczas zajęć dydaktycznych, wycieczek, wyjazdów, imprez;
2) przebywanie z dziećmi w trakcie zajęć dydaktycznych;
3) dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkola;
4) zapewnienie higienicznych warunków pracy;
5) zapewnienie właściwej opieki podczas wyjścia poza teren przedszkola (jeden nauczyciel zapewnia opiekę grupie liczącej nie więcej niż 15 dzieci).
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania m.in.:
1) informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy;
2) udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępie, rozwoju i zachowaniu dziecka;
3) ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój i wychowanie dzieci, w szczególności dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych (dzieci zdolne, z dysharmonią rozwojową, niepełnosprawne itp.)
4) udostępnia rodzicom wytwory działalności dzieci (prace plastyczne, ćwiczenia na kartach pracy i inne).
- Planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego oraz odpowiada za jej jakość; m.in.:
1) tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania;
2) dąży do pobudzania aktywności dzieci we wszystkich sferach ich rozwoju, społecznej, emocjonalnej, ruchowej i umysłowej;
3) wspiera rozwój aktywności dziecka nastawionej na poznanie samego siebie oraz otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturowej i przyrodniczej;
4) stosuje zasadę indywidualizacji pracy, uwzględniając możliwości i potrzeby każdego dziecka;
5) stosuje nowoczesne, aktywizujące metody pracy;
6) realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci:
1) dokumentuje indywidualny rozwój dziecka we wszystkich sferach aktywności;
2) prowadzi pracę wyrównawczo-kompensacyjną;
3) współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inne formy pomocy;
4) przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej;
5) dokonuje analizy gotowości szkolnej dziecka i wydaje stosowną informację rodzicom w terminie do 30 kwietnia danego roku szkolnego.
- Prowadzi dokumentację zajęć zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 30
- Nauczyciel ma prawo do wyboru programu wychowania przedszkolnego, który przedstawia dyrektorowi.
- Nauczyciel ma prawo do opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego.
§ 31
Nauczyciel jest zobowiązany systematycznie podnosić swoją wiedzę i umiejętności poprzez:
1) udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego;
2) samokształcenie;
3) pomoc merytoryczną ze strony dyrektora, nauczyciela metodyka i innych specjalistów;
4) wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami;
5) aktywny udział w naradach szkoleniowych rady pedagogicznej.
§ 32
1. Pracownicy samorządowi niebędący nauczycielami:
1) pomoc nauczyciela;
2) woźna.
2. W przedszkolu mogą być tworzone inne stanowiska pracy nie wymienione w ust. 1, jeżeli zaistnieje potrzeba wynikająca ze zmian organizacyjnych lub poszerzenia samodzielności placówki przez organ prowadzący przedszkole.
- Pracownicy samorządowi zobowiązani są do współdziałania i wspomagania nauczycieli w realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych dla dobra dziecka.
- Szczegółowy zakres czynności dla poszczególnych stanowisk pracy ustala dyrektor przedszkola kierując się organizacją i potrzebami placówki. 5. Do zadań pomocy nauczyciela należy:
1) wypełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków;
2) pomoc nauczycielowi w przygotowaniu, prowadzeniu i zakończeniu zabaw, zajęć, uroczystości i wyjść poza teren przedszkola;
3) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;
4) dbanie o porządek w czasie zajęć i po ich zakończeniu.
- Do zadań woźnej należy:
1) codzienne utrzymywanie czystości i porządku w przydzielonych pomieszczeniach;
2) przynoszenie i podawanie posiłków dzieciom zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, higieny i estetyki;
3) utrzymywanie w stanie używalności powierzonego sprzętu;
4) spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych poleconych przez nauczyciela danego oddziału;
5) pomoc nauczycielowi w przygotowaniu, prowadzeniu i zakończeniu zajęć dydaktycznych oraz w sprawowaniu opieki nad oddziałem w czasie jego wyjść poza teren przedszkola; 6) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
- Ponadto każdy pracownik zobowiązany jest do:
1) dbałości o mienie przedszkola;
2) współpracy z innymi pracownikami, dbania o dobrą atmosferę pracy;
3) przestrzegania przepisów bhp i dyscypliny pracy;
4) powiadamiania dyrektora o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach związanych działalnością placówki;
5) przechowywania przedmiotów zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu w miejscu niedostępnym dla dzieci.
§ 33
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola są zobowiązani do przestrzegania tajemnicy służbowej, do nieujawniania danych stanowiących dobra osobiste dzieci i ich rodziców.
Rozdział 7
Prawa i obowiązki rodziców
§ 34
- Rodzice mają w szczególności prawo do:
1) znajomości zamierzeń pracy wychowawczo-dydaktycznej;
2) rzetelnej informacji o dziecku i jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie; 3) pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
4) uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno-pedagogiczną;
5) zgłaszania wniosków dotyczących doskonalenia procesu edukacyjnego;
6) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola;
7) wnioskowania do dyrektora o zorganizowanie na terenie przedszkola zajęć dodatkowych;
8) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej zgodnie z potrzebami dziecka i rodziców;
9) udziału w organizowanych przez przedszkole zajęciach otwartych, uroczystościach zgodnie z obowiązującym harmonogramem i kalendarzem imprez;
10) wyrażania opinii na temat sposobu organizacji i prowadzenia żywienia oraz ramowego rozkładu dnia.
- Na rodzicach dzieci uczęszczających do przedszkola spoczywa obowiązek:
1) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie;
2) zapewnienia dzieciom 6-letnim regularnego uczęszczania na zajęcia;
3) uczestniczenia w zebraniach ogólnych i oddziałowych;
4) regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych;
5) terminowego regulowania należności za zajęcia dodatkowe w przedszkolu wynikających z zawarcia umowy wskazanej w § 25 ust.2;
6) usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach edukacyjnych (tylko dzieci realizujących obowiązkowe przygotowanie przedszkolne) w terminie do 7 dni, ustnie, telefonicznie, pisemnie lub zaświadczeniem lekarskim.
- Współpraca z rodzicami może przebiegać w następujących formach:
1) zebrania ogólne rodziców i nauczycieli rozpoczynające rok szkolny organizowane przez dyrektora przedszkola;
2) zebrania oddziałowe organizowane przez nauczycieli, nie rzadziej niż raz na kwartał;
3) zajęcia otwarte organizowane wg harmonogramu;
4) wycieczki, uroczystości przedszkolne organizowane wg harmonogramu;
5) konsultacje indywidualne;
6) informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń;
7) codzienne kontakty z rodzicami wynikające z bieżących potrzeb.
Rozdział 8
Prawa i obowiązki dziecka
§ 35
- Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat, w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego może uczęszczać do przedszkola, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku, w którym kończy 9 lat.
- Dzieci 6-letnie mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dziecko ma prawo do:
1) podmiotowego i życzliwego traktowania;
2) akceptacji takim, jakim jest;
3) indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju;
4) kontaktów z dziećmi i dorosłymi;
5) zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
6) wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
7) zdrowego, urozmaiconego jedzenia;
8) ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej.
- W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka” ustalony z dziećmi, w porozumieniu z rodzicami.
Obowiązkiem dziecka jest:
1) przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm postępowania w grupie;
2) szanować godność swoją i innych;
3) dbać o bezpieczeństwo swoje i innych;
4) troszczyć się o wspólne dobro, wygląd i estetykę sali;
5) uczestniczyć w zajęciach, pracować nad własnym rozwojem.
Rozdział 9
Przepisy końcowe
§ 36
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 37
- Przedszkole jest jednostką budżetową.
- Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.
- Obsługę finansowo-księgową przedszkola prowadzi Centrum Obsługi Szkół i Przedszkoli Gminy Tarnów.
- W sprawach nieuregulowanych statutem mają zastosowanie przepisy ogólne ustawy Prawo
oświatowe i akty wykonawcze do ustawy.
Poręba Radlna, 01.09.2021r.
Załączniki
Brak załącznikówMetryczka
Wytworzono: | 2023-07-17 10:15 | przez: Administrator |
---|---|---|
Opublikowano: | 2023-07-17 10:15 | przez: Administrator |
Podmiot udostępniający: | Zespół Szkolno - Przedszkolny w Porębie Radlnej | |
Odwiedziny: | 235 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.