Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Niedziela, 2024-04-28
Imieniny: Bogny, Walerii
Motoryka mała stanowi wszystkie ruchy palców i dłoni, wymagające ogromnego skupienia, koncentracji i precyzji. Dziecko w trzecim roku życia potrafi wykonać już pewne precyzyjne ruchy rąk np. wrzucanie monet do otworów skarbonki, nakładanie krążków na patyczek. Chętnie sięga po kredki, potrafi narysować koło, kreskę pionową i poziomą. Trzylatek posługuje się łyżką, widelcem i kubkiem. W czwartym roku życia dziecko robi postępy w zakresie pisania i rysowania. Odwzorowuje podstawowe kształty (linie proste pionowe i poziome, koło). Podejmuje się rysowania po śladzie prostych wzorów (misia, auta, domku). Dzieci czteroletnie swobodnie budują różne konstrukcje z klocków, lepią z plasteliny, zwiększają swoją samodzielność w zakresie samoobsługi (je samodzielnie łyżką i widelcem, samodzielnie korzysta z toalety, rozbiera się i ubiera z różnych części garderoby, myje i wyciera ręce itp.). U dzieci pięcio i sześcioletnich doskonalą się umiejętności w zakresie samoobsługi. Samodzielnie już ubierają się i rozbierają, zapinają i rozpinają guziki, niekiedy potrafią również zasznurować buty. Doskonalą również swoje ruchy rąk podczas pisania i rysowania. Pojawiają się rysunki tematyczne. Jak widać rozwój motoryki małej towarzyszy małemu dziecku od najmłodszych lat i jest ważnym elementem dla jego postępów.
Każde dziecko z natury jest ciekawe świata. Częścią naszego świata są osoby niepełnosprawne. Dlaczego tak rzadko poruszamy temat różnorodności w naszych domach? Dzieci nieposiadające wiedzy o istnieniu języka migowego, będą wyśmiewały, wytykały i głośno komentowały obecność osób migających. Dziecko, które nie tylko nie dziwi się, gdy widzi osobę migającą, ale rozumie zaistniałą sytuację, a nawet potrafi podejść i nawiązać z nią kontakt, to dziecko odważne, tolerancyjne i świadome otaczającego go świata. Nie zapominajmy o tym jak ważny jest społeczny rozwój naszych najmłodszych.
Cele projektu:
- Budowanie świadomości oraz kompetencji związanych z polskim językiem migowym wśród dzieci słyszących,
- Wspomaganie harmonijnego rozwoju dzieci na płaszczyźnie motorycznej, emocjonalnej, społecznej i intelektualnej,
- Wzbogacenie codziennej pracy z dziećmi o elementy polskiego języka migowego,
- Rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci,
- Rozwijanie otwartości, empatii i pewności siebie w otaczającym dzieci świecie,
- Poszerzanie światopoglądu dzieci,
- Przeciwdziałanie społecznemu wykluczeniu osób niepełnosprawnych,
- Poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli, pedagogów i specjalistów.