PROJEKT MIEDZYPRZEDMIOTOWY W KLASACH IV – VII
(wychowawczo – edukacyjny)
ROK SZKOLNY 2017/2018
HASŁO: Nasze miejsce na Ziemi – rodzina, szkoła, wieś, region.
Termin realizacji: 6.04.2018r. – 6.06.2018r.
Termin prezentacji: 7.06.2018r. (czwartek), godz. 9.00 – 10.30.
Klasy uczestniczące: IV – VII
Nauczyciele realizujący projekt: mgr Małgorzata Mytnik, mgr Katarzyna Świątek, mgr Maria
Zielińska, mgr Dorota Puciłowska, mgr Katarzyna Szewczyk
Współpraca: mgr Monika Horecka, mgr J. Gawle, mgr Jowita Burzawa, mgr Teresa Kozaczka
Cele projektu:
- Realizacja zadań edukacji regionalnej w szkole.
- Uczczenie 100 – lecia odzyskania przez Polskę niepodległości – Roku dla Niepodległej.
- Budzenie szacunku dla swojej Małej i Wielkiej Ojczyzny.
- Obcowanie z historią, tradycją i kulturą kraju ojczystego.
- Pielęgnowanie lokalnych zwyczajów.
- Integracja społeczności szkolnej.
- Dbanie o dobre imię szkoły.
- Podkreślenie więzi rodzinnych w życiu człowieka.
- Odkrywanie uroków swojej miejscowości i regionu.
- Wzbogacenie wiedzy o miejscu swojego zamieszkania (zarys dziejów wsi, położenie geograficzne, krajobraz, flora i fauna, miejsca zabytkowe, współczesność miejscowości w gminie Tarnów).
- Doskonalenie umiejętności ponadprzedmiotowych: czytanie ze zrozumieniem, redagowanie notatek, wykorzystywanie różnych źródeł wiedzy, odczytywanie
i interpretowanie danych przedstawionych w tabelach, diagramach i wykresach, tworzenie mapek, wykonanie prezentacji multimedialnych, posługiwanie się w życiu codziennym językiem obcym.
- Doskonalenie umiejętności przedmiotowych (j. polski, przyroda, biologia, geografia, matematyka, informatyka, historia, plastyka)
Działania projektowe:
Lp.
|
Temat
|
Zadania i formy realizacji
|
1.
|
„Śladami przeszłości”
|
- Zapoznanie się ze źródłami wiedzy o wsi i regionie (Kronika pt.: „Dzieje Poręby Radlnej” Tadeusza Pęcaka, przewodniki, foldery, strona internetowa Gminy Tarnów)
- Prezentacja multimedialna: „Z dziejów wsi”. (m.in. pochodzenie nazwy miejscowości, historia herbu Poręby Radlnej, kronikarski zapis najważniejszych zdarzeń)
- Test wiedzy o dziejach wsi.
- Wykonanie drzewa genealogicznego
przez uczniów.
- Utworzenie kącika regionalnego
|
2.
|
„Gmina Tarnów w statystykach”
|
- Zapoznanie się ze stroną internetową Gminy Tarnów – odszukanie informacji statystycznych dotyczących m.in. ilości mieszkańców, powierzchni itp. wsi wchodzących w skład Gminy.
- Wykonanie wykresów, diagramów i tabel.
- Konkurs umiejętności odczytywania informacji
z wykresów, diagramów i tabel - krzyżówka
|
3.
|
„Nasza szkoła dawniej i dziś”
|
- Przegląd szkolnych kronik, albumów ze zdjęciami, wystawka pamiątek po absolwentach.
- Wywiad z absolwentem szkoły.
- Reklama naszej placówki
|
4.
|
„Moje miejsce na Ziemi”- list do rówieśnika z zagranicy promujący swoją Małą i Wielką Ojczyznę w ramach Roku dla Niepodległej
|
- Przygotowanie regulaminu Literackiego Konkursu Międzyszkolnego.
- Przesłanie informacji o konkursie oraz zaproszenia do uczestnictwa w nim do szkół podstawowych Gminy Tarnów.
- Odbiór prac konkursowych, rozstrzygnięcie konkursu oraz informacja zwrotna do szkół uczestniczących w konkursie.
- Rozdanie nagród i dyplomów zwycięzcom konkursu w trakcie prezentacji projektu.
|
5.
|
„Poręba Radlna na mapach: Gminy Tarnów, powiatu tarnowskiego i województwa małopolskiego”
|
- Zapoznanie uczniów z umiejscowieniem Poręby Radlnej na mapach – ćwiczeniowe karty pracy, puzzle (zabawa w kartografa)
- Sporządzanie folderu wsi Poręba Radlna
- Wykonanie prezentacji multimedialnej
„Moja Mała Ojczyzna – tu dorastam, tu chcę żyć”
|
6.
|
„Jeden za wszystkich – wszyscy za jednego”
|
- Zabawy integrujące społeczność szkolną
- Regionalna „Familiada”
|
7.
|
„Zachwyć się tym, co jest na wyciagnięcie ręki… - szkolny konkurs recytacji wierszy patrona naszej szkoły ks. Jana Twardowskiego”
|
- Ksiądz Jan Twardowski i jego umiłowanie świata – prezentacja multimedialna.
- Wybór wierszy do recytacji.
- Interpretacja głosowa tekstów poetyckich.
- Konkurs szkolny.
- Występy laureatów konkursu podczas prezentacji projektu
|
8.
|
„Siedem cudów Małej Ojczyzny”
|
- Ogłoszenie konkursu fotograficznego – „Siedem cudów Małej Ojczyzny” czyli miejscowość
w której mieszkam w obiektywie aparatu fotograficznego.
- Rozstrzygnięcie konkursu.
- Przystąpienie do Konkursu Międzyszkolnego „Osiemnastka na tropie talentów” – konkurs fotograficzny (zapoznanie z regulaminem, wyłonienie najlepszych prac, przesłanie prac, odbiór nagród).
- Rozdanie nagród i dyplomów zwycięzcom konkursu w trakcie prezentacji projektu.
- Wykonanie wystawy prac fotograficznych.
|
9.
|
„Poręba Radlna z lotu ptaka”
|
- Wykonanie map Poręby Radlnej i okolic
z zaznaczeniem najciekawszych punktów, budynków itp.
- Konkurs map
- Opowieść o ulubionym miejscu w mojej wsi.
|
10.
|
„To co bliskie na szkicu, rysunku i obrazku”
|
- Ogłoszenie konkursu plastycznego „Moja mała ojczyzna” (techniki malarskie: ołówek, pastele, akwarele).
- Rozstrzygnięcie konkursu.
- Wystawa prac.
- Wręczenie nagród.
|
11.
|
„To, co jest wsi ozdobą, czyli o okolicznej florze i faunie”
|
- Bogactwo łąk, pól i lasów Poręby Radlnej oraz okolic – wykonanie zielników
- „Porębskie bukiety” – tworzenie bukietów
i rozpoznawanie pospolitych roślin
- „Tropem zwierząt - mieszkańców porębskich lasów” rozpoznawanie odgłosów
|
12.
|
„Spacerkiem po naszej wsi”
|
- Walory kulturowe, krajobrazowe i przyrodnicze wsi – karty pracy
- Spacer szlakiem zabytków sakralnych
|
13.
|
„Porębskie słodkości urzekają gości”
|
- Przepisy kulinarne naszych mam – ulubiony placek
- Pieczenie kruchych ciasteczek w grupach
- Zdobienie wypieków elementami regionalnymi
- Degustacja – częstowanie gości (ciasteczka
i napoje regionalne na bazie ziół i miodu)
|
14.
|
„Demokracja w aspekcie regionalnym”
|
- Spotkanie z przedstawicielami i Urzędu Gminy Tarnów
|