Zespół Szkolno - Przedszkolny w Porębie Radlnej

  • Kontakt

    Zespół Szkolno Przedszkolny
    w Porębie Radlnej

    Poręba Radlna 119

    33-112 Tarnowiec

  • Kalendarium

    Niedziela, 2024-04-28

    Imieniny: Bogny, Walerii

INNOWACJE CZYTELNICZE w roku szkolnym 2022/23

O tym, że czytanie książek daje bardzo wiele korzyści przekonują bibliotekarze, pedagodzy,
psycholodzy i terapeuci. Również w “Podstawie programowej kształcenia ogólnego” zwraca
się na ten fakt uwagę: “Dzieci, które dużo czytają, mają bogaty zasób słownictwa, z łatwością
nazywają swoje uczucia i wchodzą w relacje z rówieśnikami, rzadziej sprawiają kłopoty
wychowawcze, mając lepiej rozwiniętą wyobraźnię umożliwiającą obiektywne spojrzenie na
zachowania własne i innych, w konsekwencji lepiej radzą sobie z obowiązkami szkolnymi, a
także funkcjonowaniem w społeczności szkolnej”. Podstawa programowa nakłada na szkołę
obowiązek wyposażenia uczniów w wysokie kompetencje czytelnicze, gdyż mają one wpływ
“na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać uczniom
ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym”.
W naszej szkole zadanie to realizowane jest w toku zajęć przedmiotowych i dodatkowo, od
kilku lat prowadzone są regularnie zajęcia czytelnicze dla młodszych dzieci.
Odbywają się one w ramach innowacji pedagogicznych:
- “W krainie baśni, bajki i fantazji” – podczas regularnych spotkań młodsze
przedszkolaki poznają różne teksty, od prostych rymowanek, przez bajki po nieco
dłuższe opowiadania, przyglądają się ilustracjom, oswajają się z różnymi formami
książek (od tradycyjnej, przez leporello, teatrzyk kamishibai, słuchowisko), wykonują
różne zadania inspirowane książkami. W minionym roku szkolnym udało nam się
przeczytać ponad 30 utworów, w tym roku już mamy za sobą np. u maluchów
spotkania z bohaterami książeczek z serii “Świat Maksa i Zuzi” oraz utworami Jana
Brzechwy, a u starszaków lekturę książki Lotty Olssen “Dziwne zwierzęta” i
rozważania o tym, co znaczy być dziwnym;
- “Pierwsze czytanki” - skierowana jest do uczniów klas I-III. Jej celem jest wyrobienie
w dzieciach nawyku czytania i korzystania z biblioteki, umiejętności wyboru literatury
i krytycznego odbioru tekstu literackiego, pokazanie, że czytanie może inspirować do
kreatywnego spędzania wolnego czasu. Dlatego w ramach zajęć czytelniczych
podejmujemy najróżniejsze działania: dzieci prowadzą Zeszyt Czytelnika, wypełniają
karty pracy, wykonują prace plastyczne inspirowane lekturami, uczestniczą w
lekcjach bibliotecznych i spotkaniach czytelniczych, odwiedzają regularnie bibliotekę.
Staramy się rozbudzić u uczniów zamiłowanie do czytania, ale czy uda nam się ukształtować
aktywnych, dojrzałych i odpowiedzialnych czytelników - pokaże przyszłość.