Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Zespół Szkolno Przedszkolny
w Porębie Radlnej
Poręba Radlna 119
33-112 Tarnowiec
Poniedziałek, 2024-05-20
Imieniny: Bazylego, Bernardyna
CZAS NA ZAJĘCIA OTWARTE
Na lekcji w klasie szóstej dzieci i rodzice poszukiwali odpowiedzi na pytanie: „Co jest potrzebne do szczęścia?”. Podpowiedź odnaleziono we fraszce Jana Kochanowskiegopt. „Na dom w Czarnolesie”. Rodzice z zainteresowaniem słuchali też czytanychprzez uczniów prac literackich na temat: „Najszczęśliwszy dzień mojego życia”. A na koniec zajęć każdy próbował, wzorem Alberta Einsteina, stworzyć swój wzór na szczęście. Bo przecież wszyscy wierzymy, że najszczęśliwsze chwile są dopiero przed nami…
Piątoklasiści natomiast w czasie lekcji otwartej utwierdzali się w przekonaniu, że warto pomagać bliźnim. Podstawę do rozważań stanowiło opowiadanie pt. „Dziesiąty poziom”, a dokładniej postawa bohaterów tekstu. Uczniowie zapoznali się też z przykładami trudnych sytuacji wśród swoich rówieśników, zastanawiali się, jak im pomóc i odgrywali scenki. Dzieci odczytały z encyklopedii znaczenie słowa „wolontariat” i przytoczyły przykłady różnych działań wolontariackich w naszej szkole, gminie i kraju. W końcu nawiązanodo realizowanego przez nas projektu pod hasłem: „Mieć wyobraźnię miłosierdzia”: ustalano zadania, jakie można wykonać w jego ramach. A więc, do dzieła!
Klasa czwarta gościła najwięcej osób – mamy chciały przyjrzeć się swoim pociechom w szkolnych ławkach. Zresztą, temat był dla wszystkich: „Dorośli i dzieci – jak jest?”. Najpierw uczniowie odczytali ustaloną w zespołach listę swoich obowiązków domowych – niektóre mamusie lekko się uśmiechały. Potem nawiązano do opowiadania pt: „Ciumkowe historie, w tym jedna smutna”, przypomniano zabawę w „Pokaż, jak mnie kochasz” i odczytano wybrane prace dzieci na temat: „Moje zabawy z rodzicami we wczesnym dzieciństwie”. I znów uśmiechy na twarzach mam! Uczniowie zgodnie stwierdzili, że już dorośleją i raczej nie oczekują od rodziców „ciumkania”, szczególnie przy koleżankach i kolegach. Wreszcie przyszła pora na pokaz Konwencji o Prawach Dziecka, kolorowanie i popisywanie historyjki obrazującej różne prawa. Obowiązkiem dorosłych jest bowiem zaznajomienie dzieciz dokumentem, który został stworzony dla ich dobra.
Wszystkie wrześniowe zajęcia otwarte z języka polskiego miały za cel, by rodzice byli „bliżej szkoły”, by zobaczyli, jak radzi sobie ich dziecko na lekcji i jak wyglądają relacje dziecka z kolegami w warunkach szkolnych. Spotkanie: dziecko – rodzic – nauczyciel doskonale służy temu, co w szkole najważniejsze: edukacji i wychowaniu młodego człowieka.